Transparent White Star

Playlist

25 Temmuz 2014 Cuma

Yorum : 1915 - Osmanlı Ermenilerine Ne Oldu?



Başlık:1915 - Osmanlı Ermenilerine Ne Oldu?
Yazar: Guenter Lewy
Yayın Evi: Timaş Yayınları
Sayfa Sayısı: 464

          Tam bir asırdır Türklere vurulan bir damga; soykırım... Hepimiz çok küçük yaşlarda duymuşuzdur bunu. Biz soykırım yapmadık dedikçe Ermeniler soykırım yaptınız der. Şöyle yaptınız böyle yaptınız diye sıralarlar da biz sadece yapmadık demekle yetiniriz. Tamam yapmadıkta peki ne oldu? İşte bu kitabı okuduktan sonra her şeye verebileceğin bir cevabın oluyor.
          Kitabı almaya karar vermeden önce yorumlara baktığımda neredeyse bütün yorumlarda kitabın tarafsızlığından bahsediliyordu bende zaten tarafsız, her iki taraftan da olaya bakabileceğim bir kitap istiyordum o yüzden bu kitabı direkt aldım. Gerçekten de kitap bir taraf tutmuyor, ne bizim ne Ermenilerin tarafından bakmış olaylara. Bence bu zamana kadar bu konuyla ilgili yazılmış en tarafsız kitap. En başından başlayarak detaylı bir şekilde bütün olayları anlatıyor. Ermeniler böyle yaptı çünkü buydu sonrasında Türkler bunu yaptı diye diye. Yıllardır süren bir tartışmaya katkısının büyük olacağı bir kitap kesinlikle. Kitabın başlarında biraz Ermeni - Osmanlı ilişkisini anlatıyor yazar. Mesela Osmanlı da Ermenilere "millet-i sadıka" denirmiş çünkü Osmanlı yönetimine itaat etmeyi en kolay şekilde kabul eden ve bunu en güzel şekilde 19. yüzyıla dek sürdüren bir milletmiş Ermeniler. Zaten kitabın başında bu bilgileri edinince ben daha da bi merakla okudum kitabı. 
           Yazar bütün yönleriyle Ermeni meselesine bakmayı başarabilmiş. Avrupa'nın sessiz kalışı, İttihak ve Terakki'nin rolleri, bu konuda sonradan hazırlanmış sahte belgeler, Kürtlerin ve Çerkezlerin rolü, bu konuda Ermenilerin tezleri- Türklerin tezleri, tehcir kararı, bu kararın uygulanış süreci tüm detayları ile anlatılmış.
           Bir de ben böyle siyasi bir kitap okuduğumda ilk dikkat ettiğim kaynakça oluyor. Bu kitabın uzunca bir kaynakça bölümü var ki bence bu kitabın yayınlanmaması için çok uğraşılması, yayınlandıktan sonra ki uzun tartışmalar kitabın ne denli doğruları gün yüzüne çıkardığını bize anlatması için yeterli.
           Benim kitabı okurken ki tek sıkıntım sayfa sayısıydı. Bundan daha kalın kitaplar da okumuşluğum var elbette ama hep romanlardı ve nasıl ilerlediğini anlayamamıştım bile fakat bu kitap hem çok yavaş ilerliyor hem sayfa sayısı çok. Yani ben sonlara doğru bitse artık moduna gelmiştim malesef ama yine de şiddetle tavsiye ettiğim bir kitaptır. Bu tartışma da herkesin söyleyebilecek bir sözü olmalı bence. İyi okumalar şimdiden :)
         
Bibliomaniacs Puanı : 



Uygun Fiyat Listesi: 
DR:16,88 TL
İdefix: 16,88 TL
Okuoku:15,30 TL
Kitapyurdu:16,87 TL

1 yorum: