Transparent White Star

Playlist

6 Eylül 2015 Pazar

Yorum: Biz/We (Yevgeni Zamyatin)



Başlık: Biz/We
Yazar: Yevgeni Zamyatin
Yayınevi: İdefix
Sayfa: 256

Fotoğraftan da anlaşıldığı üzre düzgün bir kitap fotoğraf çekemeyecek kadar yorgun ve üşengeç bir haldeyim ama bu kitaba yapacağım yorumu da geciktirmek istemedim açıkçası.. Umarım aklımdakileri düzgün bir şekilde dile getirebilirim.

George Orwell'in en sevdiğim distopya kitabı olan 1984'ü (biliyorum defalarca kez söyledim bunu) Zamyatin'in Biz adlı kitabından esinlenilerek yazıldığını öğrenir öğrenmez bu kitabı okumak istemiştim. Uzun zaman önce almama rağmen bir türlü okumaya karar verememiştim. Aslında biraz zamanlamam konusunda pişmanım çünkü listemdeki diğer distopyaları okuduktan sonra bu kitaba şans vermiş olsaydım, kitabı daha iyi anlayacağımı düşünüyorum.

Biz; 1984, Cesur Yeni Dünya ya da Fahrenheit 451'e nazaran anlatımı çok daha farklı ve karmaşık bir kitap. Günlük şeklinde yazılmış ama eğer bu kitabın başında açık bir şekilde verilmese bu durum çok da anlaşılır değil. Aksine sanki kamera ya da ses kaydıymış gibi geldi bana çoğu zaman. Çünkü anlatıcının cümlelerinde eksik yerler var ve bu kitabın anlaşılırlığını biraz kısıtlıyor. Tabii kitabın belli bir kısmını bitirdikten sonra her şey daha da netleşmeye başlıyor. Okurken eskisi kadar zorlanmadığınızı görüyorsunuz. Kitabın bu farklı anlatım şekli her ne kadar kitabı anlamayı güçleştirse de ben bu yönünü çok sevdim. Hatta anlatıcı matematikçi olduğu için kullandığı matematiksel ifadeler okurken çoğu yerde beni rahatsız etse de, şimdi düşündüğümde bunun kitabı daha da özel kıldığını fark ettim diyebilirim. 

Biz'i okuduğum diğer distopya kitaplarına ya da filmlerine benzettim. Ya da onları Biz'e benzettim demek daha doğru bir tabir olur sanıyorum. Bu durum hoşuma da gitti. Ve diğer türlerin yazarlarına nazaran distopya yazarlarının aslında birbirlerini çok da tekrar etmediklerini fark ettim. Evet, belli başlı noktaları ortak ama aynı kurgu dünya etrafında dönmüyor olaylar. Bu oldukça sevindirici. Gerçi sayıları diğer türlere göre oldukça az elbet bunun da etkisi vardır ama ben her halükarda bu durumu çok seviyorum. 

Sonuç olarak Zamyatin'i hayalgücüne kesinlikle hayran kaldım ama benim favori distopya kitabım hala 1984. Diğerleri kötü olduğundan değil, zira daha çok kısa bir süre önce Cesur Yeni Dünya kitabını okuyan arkadaşım onu 1984'ten daha çok sevdiğini söyledi. Hepsi güzel kitaplar ve hepsi farklı kitlelere daha çok hitap ediyor. Eğer distopya seviyorsanız Biz'i de okumanızı şiddetle öneririm çünkü eminim hayata dair bakış açınızı değiştirecektir. Bir de bu kitapların insanları biraz da şüpheci yaptığını söylemekte de fayda var.

Not: İthaki'nin en sevdiğim kapak tasarımlarından biri : Biz. İthaki ailesi bir harika! Çevirileri de çok iyi. Özenli çalışmaları için teşekkür ediyorum onlara.


Bibliomaniacs Puanı:


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder