Transparent White Star

Playlist

27 Nisan 2015 Pazartesi

Yorum: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde


Adı: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Yazar: Robert Louis Stevenson
Sayfa: 120
Yayınevi: Collins Classics


Dr. Jekyll ve Mr. Hyde'ın tuhaf Hikeyesi hakkında hemen herkesin bildiği bir şeyler vardır. Sanıyorum kendisi hem sinemaya hem de televizyona en çok uyarlanan eserler arasında. Hatta yakın zamanda bu kitaptan yola çıkılarak çekilmiş bir Kore dizisi de yayınlanmıştı: Hyde, Jekyll and Me . Dizinin çok da başarılı olmadığını duydum, her ne kadar oyuncuları sevsem de izlemeyi düşünmüyorum. Diziden bahsetmeyi bırakıp kitaba dönecek olursam...

Bu kitap genel olarak, çift kişilikli biri olan Dr. Jekyll'ın hikayesini arkadaşı Mr. Utterson'un ağzından anlatıyor. Kitabın sonu ise Dr. Jekyll'ın yazmış olduğu bir mektup ile bitiyor. 

Kitabı her ne kadar çokkkk beğenmişsem de, kısa bir süre önce yaptığım araştırmanın sonuçları beni kitaptan daha fazla etkiledi. R. Louis Stevenson'un bu kitabı nasıl yazdığının hikayesinden bahsediyorum. Bu hikayeyi sizlerle de paylaşmak isterim: 

Yazar bu kitabı çok hasta olduğu bir dönemde yazmış. Söyleniyor ki, bir gün oldukça acı veren bir uyku anında rüya görürken eşi Stevenson'u uyandırıyor tabi bunun üzerine de azıcık azarlanıyor çünkü Stevenson bu sırada tam da bu kitabının konusuna ilham kaynağı olan o rüyasını-ya da kabusunu mu demeliyiz - görmekte imiş. Fakat hastalığına rağmen Stevenson, bu kısa romanını 3 günde tamamlar. Kitabı tamamlamasının ardından eşine gösterir ama beklenmedik bir hareketle karşılaşır -belki de yazar için bu durum çok da beklenmedik değildir, kim bilir-. Eşi, 'zırvalıklarla dolu kağıtlar' diyerek, kitabı yakar. Evet yanlış duymadınız, kadın kitabı resmen yakmış! Fakat eşinin bu hareketinin aslında Stevenson'ın daha güzel bir iş çıkarması için ortaya konulduğu görüşünü savunanlar var. Neyse sonuç olarak, Stevenson 3 gün daha uğraşır ve kitabı son haline getirir. Bir kere daha yansaymış ortaya ne çıkarmış inanın düşünemiyorum. 

Ben bu kitaba bayıldım ve hatta net bir şekilde söyleyebilirim ki şu ana kadar orijinal dilde okuduğum en iyi klasiklerden biri : The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde'dır!  Neden mi ? Çünkü;

  • Kısa ve öz. 
  • Abartılı bir şekilde yapılmaya çalışılmış edebiyattan uzak.
  • Yazarın kullandığı her bir kelime özenle seçilmiş gibi.
  • Akıcı. 
  • Hikaye çok güzel ve de farklı, en azından o dönem için. 
Hikayenin ters köşesini bildiğim halde her sayfasını, her cümlesini hayranlıkla okuduğum bir kitap oldu ve favori kitaplarımın arasına daha kitabı bitirmeden girdi. Her ne kadar, blogda çoğu kitaba 4.5 puan vermek isteyip 5 puan versem de bu kitap her türlü o gerçek 5 puanı hak ediyor!  En kısa zamanda yazarın diğer ünlü romanı olan Define Adası'nı da okumayı planlıyorum. Bu kitaba benzer bir kitap önerisi olanlar varsa seve seve duymak isterim. 

Sevgiyle kalın...

Bibliomaniacs Puanı:





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder