Transparent White Star

Playlist

18 Ağustos 2014 Pazartesi

Yorum: Kayıp Tarihimiz I & II







Başlık: Kayıp Tarihimiz
Yazarlar: Ahmet Demirel, Ahmet Turan Alkan, Alev Coşkun, Altan Öymen, Cemil Koçak, İpek Çalışlar, Mustafa Armağan, Prof. Dr. İlber Ortaylı, Sacit Kutlu, Taha Akyol, Cezmi Eraslan, M. Şükrü Hanioğlu, Ali Birinci, Sina Akşin, Reha Çamuroğlu, Prof. Dr. İskender Pala, Yusuf Halaçoğlu, Ayşe Hür
Yayınevi: Yakın Plan Yayınları


"İki tarih vardır: Yalancı olan resmi tarih, bir de olayların gerçek sebebini barındıran gizli tarih."
- Honoré de Balzac



Şu sıralar tarihe, KPSS'ye hazırlanıyor olmamdan mıdır nedir büyük bir ilgim var. Ama nedense bu ilgi bilinen tarihe değil de gizlenen tarihe... O nedenle de bu kitabın-ların adını görünce bir de değerli tarihçilerin özellikle de İskender Pala'nın adını görünce bunları kesinlikle almalıyım dedim kendime ve hemen aldım.

Kitaplar Osmanlı tarihine dair çok önemli konularla ilgili birbirinden değerli tarihçilerin yaptıkları sohbetleri içeriyor. Kitap, sohbet tarzında yazılmış olması ve bu sohbetleri birden çok tarihçinin yapması ile diğer kitaplardan ayrılıyor. Bu yönüyle oldukça değişik ve güzel bulduğum bir format.

Her iki kitap da oldukça akıcı bir dille yazıldığından, tabi röportaj yapılan kişilerin birbirinden farklı kişiler olmalarından dolayı bazılarının kullandıkları dilin biraz ağır olduğu zamanlar oldu ama konuya kaptırınca insan kendini dilin ağırlığını önemsemiyor bile, bir çırpıda okudum iki kitabı da.

İki kitabı da beğendiğimden dolayı ikisinden aynı anda bahsetmek istedim. Kitaplar kronolojik sıraya göre değil de tarihçilerin ilgi alanlarına göre konu konu ayrılmış. O nedenle okurken bazı yerlerde kafa karışıklığına sebep olabiliyor. Aslında bu kitaplar ile ilgili ne demeli hiç bilemiyorum zira herkesin kendi savunduğu bir düşünce var ve bu kitaplarda da o düşüncelerini savunmuşlar yani oldukça subjektif açıklamalar var kitaplarda. Kitabın yansız bir şekilde yazılmasını bekleyemeyiz ama buna rağmen iki farklı düşünceyi savunan kişilerin aynı kitapta yer alması bu durumu kitabın geneli açısından en aza indirgemiş ve okuyucu olarak bizleri olaylara iki tarafın bakış açısına öore bakmamıza da imkan tanımış olması oldukça güzel.

Ama şöyle oturup bir düşündüğümde, benim okurken en sevdiğim, daha bilgi yüklü olduğunu düşündüğüm kısım hiç şüphesiz ki İskender Pala ve Reha Çamuroğlu'nun birlikte yer aldıklar bölümdü yani Yavuz Sultan Selim&Şah İsmail sorununu tartıştıkları ikinci kitabın ilk bölümü oldu. Bu bölümü okurken onların sadece sohbet etmediklerini bir yandan da dinleyene/okuyana bilgi vermek istediklerini hissettim. Ayrıca İskender Pala'nın bir sünni, Reha Çamuroğlu'nun da bir Alevi olarak bu önemli konuyu birlikte tartışmaları çok da güzel olmuş. Bu bölümden sonra Alevilik&Sünnilik ve Sultan Selim&Şah İsmail ile ilgili konulara olan ilgim arttı, şimdiden bunlar ile ilgili başka hangi kitapları okumalıyım araştırmasına başladım bile. İskender Pala'nın Şah&Sultan romanını ikinci defa okumayı bile düşünüyorum, öyle etki bıraktı bende bu sohbet yani.

İki kitabı kıyaslarsam ben ikincisini ilkinden birazcık daha çok sevdim. İlkinde sorulara yanıtlar oldukça kısa bir şekilde verilmişti ama ikinci kitapta oldukça uzun sohbetler yapılmış ve daha çok tarihi sohbet havasında olmuş. Ya da bana öyle geldi. Sonuç olarak pek bir fark yok aslında, her iki kitap da oldukça güzeldi. En iyisi miydi? Değil belki, ama güzeldi.



Bibliomaniacs Puanı:





Uygun Fiyat Listesi:


Kitapyurdu: 20.20 TL (İkili teklif)



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder