Transparent White Star

Playlist

23 Ağustos 2014 Cumartesi

Yorum: Struma




Başlık: Struma
Yazar: Halit Kakınç
Yayınevi: Destek Yayınları
Sayfa:231

"İstanbul açıklarında, 72 gün boyunca 769 Yahudi'nin dramı."


Kitap hakkında konuşmadan önce biraz Struma olayından bahsetmek istiyorum...
Struma, II. Dünya Savaşı sırasında Romanya'da Nazilerden kaçan Yahudilerin Filistine gitmek için kullandıkları geminin adıdır. Gerçi o kadar vasat bir durumdaymış ki gemi demeye bin şahit.. Romanya'dan yola çıkan gemi Ankara'dan geçiş emri gelmediği için İstanbul açıklarında 72 gün boyunca sefil bir durumda öylece durmak durumunda kalıyor. Küçücük bir gemi düşünün yatacak yer yok, bir ranzada 5-6 kişi birlikte yatıyor -buna yatmak denirse-, tuvalet sayısı az kullanılabilir olanı ise sadece 1 tane. Yiyecek sıkıntısı, su sıkıntısı var. Öyle bir gemi yani. Sonunda da Sovyet bir denizaltısı tarafından batırılıyor. Sebepse geminin içinde ajanların olması -göstermelik bir sebep tabi ki, içinde kimlerin olduğu pek tabii biliniyor-

Kitap da işte bu gemide geçen günler ve dünyanın bu duruma tutumu nasıl olmuş onun hakkında. Aslında bu konu sanıyorum biraz hassas bir konu o nedenle neyi nasıl desem bilemiyorum, okuduklarım kadarıyla bakabiliyorum olayı sonuçta ne bir tarihçiyim ne de bu konuya aşırı bir ilgim var. Sadece sıradan bir insan olarak bakabiliyorum konuya ve çok üzülüyorum. 

Halit Kakınç kitapta özellikle David ve İlse adlı kişiler üzerinde duruyor. Hatta kitabın başı da gerçek bir olay değil de bir kurgu havasında yazılmış. Kitabın beni memnun etmeyen yönü de bu işte. Böyle bir olayda roman havasından ziyade daha çok tarihi bir kitap şeklinde yazılmasını beklerdim. Gerçi kitap bir noktadan sonra o şekilde ilerliyor. Halit Kakınç, gemideki kişilerin listesinden tutun, çeşitli fotoğraflarla da kitabını desteklemiş. Bu da olayın ne kadar gerçek olduğunu okurun suratına çarpmaya yetiyor da artıyor aslında. 

Beni en çok ilgilendiren kısmı da Türkiye'nin olaya karşı tutumu oldu. Gerçi ortada pek bir tutum yok, ne denilirse onu yapmış Türkiye tabi bir yandan da gemidekilere yardım etmeyi ihmal etmemiş. Kitaba göre yardım daha çok Türkiyede'ki Yahudi localarından olmuş gerçi. Benim araştırmalarımda Kızılay'ın da yiyecek, içecek vs gibi yardımlarda bulunduğu yazıyordu. Tabi konu tarih olunca hele de böyle bir konu üzerine olunca neye güvenmeliyim cidden bilemiyorum. Bu konu hakkında okuduğum tek kitap da bu olunca, kararsızlık tavan vuruyor. Türkiye'nin tutumunu kitaptan bir alıntı ile sonlandırayım istiyorum.


Ah İngilizler, ah!.. Ne yapıyorsa onlar yapıyor aslında, biz de bize dokunmayan bin yaşasın diyerek çok da bir faydamız dokunmuyor kimseye.

Aslında kitap hakkında yorum yazmam gerek ama kitabı bitirmemin üzerinden birkaç gün geçmesine rağmen olay beni o kadar etkiledi ki, kitaptan ziyade olay hakkında bir şeyler söylemek istiyorum sanırım ^^ 

Kitaba dönecek olursam, Halit Kakınç'ın ilk defa bir kitabını okudum ve yazarın kaleminin sürükleyici, ve anlaşılması gayet basit olduğunu düşünüyorum. Olay hakkında da oldukça fazla bilgiler sunmuş okuruna. 

Ayrıca kitabın kapak tasarımı da çok başarılı olmuş. Kitabı alırken kapak tasarımına dikkat edenlerin dikkatine :) 

Sonuç olarak, güzel ve okunması gereken bir kitap olduğunu düşünüyorum. Olay unutulmaması gereken bir olay olduğu için hakkında yazılan ne varsa bir okumalı aslında. 





Bibliomaniacs Puan:


Uygun Fiyat Listesi:

Kitapyurdu: 7.90 TL
İdefix: 8.40 TL
Okuoku: 9.52TL
DR: 10.8 TL



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder