Transparent White Star

Playlist

12 Eylül 2014 Cuma

Top 5 Cuma - Tarihin En Çok Yasaklanan Kitapları

Merhaba sevgili kitap dostları, yine yeni bir Cuma günü geldi çattı. Günler çok mu hızlı geçiyor şu son iki senedir yoksa bana mı öyle geliyor bilemedim ama bu durumdan endişe etmiyor değilim. 
Neyse biz konumuza dönecek olursak eğer, bugünün Cuma olduğunu biraz geç fark ettiğimden dolayı bu liste oldukça hızlı bir şekilde karar verilip hazırlanmıştır bilmenizi isterim. Yine de güzel bir konu olduğunu düşünüyorum.. Bu güne kadar tarihte en çok hangi kitaplar yasaklanmıştır diye kaç kere google taraması yaptığımı bilmiyorum, sırf yasaklanmalarından dolayı okumak istediğim bir çok kitap olduğu doğrudur. O halde bakalım hangi kitaplar bu güne kadar en çok yasağı yemiş. 

#5 - Animal Farm / George Orwell


Hayvan Çiftliği ilk yasağını 1945 yılında Amerika'da yayınlandığında SSCB'yi eleştirdiği gerekçesi ile yasaklanmış bir kitap. 2002 yılında BAE'de ise domuzların konuşmasının İslama aykırı olduğu gerekçesi ile yasaklanmış. 

Kitabın SSCB'yi eleştiri amaçlı yazıldığı doğru tabi bu yasaklanmasını ne kadar haklı gösterir bilemiyorum sonuçta sürekli demokrasi deyip duruyoruz. İslam konusunda ise ne yorum getirsem bilemedim. Yine de benim için bu kitabın bu kadar yasaklanması onu çok daha değerli kılıyor. Kitabı daha bu sene okuduğum için yakın bir zamanda değil belki ama önümüzdeki bir iki sene içerisinde tekrar okuyup, bu defa kitaptan neler alacağımı merak ediyorum. 

#4 - Where's Waldo / Martin Hanford 



Kitap ilk defa 1990 yıllarında arka kapakta yarı çıplak bir kadın resmi olduğu için bazı Amerikan okullarında okutulması yasaklanmış. 

Ben kitabı ne okudum ne de adını duydum - bu durumdan utanmalı mıyım bilemiyorum, eğer bir gün kitabı okursam bu sorunun cevabını bulacağıma inanıyorum- o nedenle sizlere öneremiyorum. 

#3 - Alice's Adventures in Wonderland / Lewis Carroll


Bu kitabı listede gördüğünüze şaşırmadığınızı söylemeyin inanmam! Yasaklanma sebebine ve yerin gelince, 1931 yılınca Çin'in bazı bölgelerinde kitapta hayvanların konuşturuluyor olması gerekçesi ile yasaklanmış. Yetkililer çocukların hayvanlara insan gibi davranmaya başlayacaklarından korkmuşlar çünkü. 


#2 - One Flew Over The Cuckoo's Nest / Ken Kesey



Amerika'da en çok yasaklanan kitaplardan biri de Guguk Kuşu. Kitabı okumadım ama filmini izledim ve sormak istiyorum 'bu kitaplardan ne istiyorlar?'. Neymiş efendim kitap suça davet ediyormuş, açık saçık şiddet sahneleri betimleniyormuş da mış mış. 

Kitabı okumadım ama kesinlikle ve kesinlikle okuyacağım. Bence siz de okumalısınız ya da kitap okumayı sevmiyorum diyorsanız -bu sayfadaysanız seviyorsanız büyük ihtimalle ama olsun - filmini mutlaka ama mutlaka izlemelisiniz. Jack Nicholson'ın muhteşem oyunculuğunu görmek için bile izlenir bu film.

#1 - A Clockwork Orange / Anthony Burgees 



Aslında bu listenin sadece 5 maddeden oluşuyor olması beni oldukça sıkıntıya sokuyor. Zira özellikle bu Top 5'e o kadar çok eklenecek kitap var ki.. Mesela 1984 var ama Animal Farm zaten listeden olduğundan dolayı aynı yazarın iki tane kitabı olsun istemedim ve bu kitabı seçtim 1 numara için. 

Kendisi yine Amerika'da birçok lisede gençlerin şiddete eğilimini arttırdığı, kaba konuşmalara çok fazla yer verildiği için yasaklanmış. Bir bakıma bu tür kitapların lise ve altı yaş gruplarına okutulmamak istenmesini anlıyorum. Yani benim de çocuğum olsa o yaşlarda okutmak istemezdim herhalde ama daha da ileriye gidilip tüm ülkede yasaklanıyor olması beni düşündürmüyor değil.

Bu kitabın çok konuşulan bir diğer özelliği ise kapak tasarımı. Kapaktaki tek gözün tasvir edilişi çok etkili olmuş duyduğuma göre. Gerçi ben bile kitabı okumadığım, içeriğini bilmediğim halde nerede kapağını görsem hangi kitaba ait olduğunu biliyordum. İnsanı okumaya çeken bir başka neden daha. 


En çok yasaklanan kitaplardan bazıları: American Psycho, Where The Whild Things Are, Catch 22, Fahrenheit 451, Catcher in the Rye, 1984, Brave New World, The Grapes of Wrath, The Perks of Being a Wallflower, The Metamorphosis, Lolita



2 yorum:

  1. Alice's Adventures in Wonderland in bu listede olması gerçekten şaşırtıcı :O. One Flew Over the Cuckoo's Nest ise kesinlikle okunmalı bence.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle okuyacağız o halde ;)
      Alice's Adventures in Wonderland'e de bir kez daha bakmalı, çook eskiden okuduğum için pek bir şey hatırlamıyorum çünkü.

      Sil